Jaa artikkeli:

Suomalainen startup-tapahtuma Slush on kasvanut vain muutamassa vuodessa yhdeksi maailman merkittävimmistä kasvuyritystapahtumista. Joka vuosi tapahtumaa järjestää noin 1500 vapaaehtoista sekä muutama kymmenen palkattua työntekijää. Miten tapahtuman takana työskentelevät ihmiset pysyvät motivoituneita?

Ensimmäisen kerran vuonna 2008 järjestetty, muutaman sadan yrittäjän tapaamispaikkana aloitettu Slush keräsi viime vuonna yhteen hurjat 15 000 henkilöä sadasta eri maasta. Viime vuonna Slush järjestettiin Suomen lisäksi myös ulkomailla ja tapahtumalle myönnettiin arvostettu Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto. Nyt, vuonna 2016 vauhti ei ainakaan hiljene.Julia Hämäläinen_pyöreä

– Kasvuvauhti on ollut totisesti nopeaa. Vuoden 2013 tapahtumaa järjestettäessä huomattiin, ettei Kaapelitehdas, jossa ennen järjestimme tapahtumaa, enää riitä meille tilaksi. Messukeskukseen siirtyminen mahdollisti meille täysin uudet kävijämäärät. Ulkomaille laajentaminen tuo yhä laajemman tapaamisympäristön yrittäjille, kertoo Slushin People Operations -vastaava Julia Hämäläinen.

Slushin takana työskentelee 1 500 syksyllä valittavaa vapaaehtoista. Lisäksi Helsingissä työskentelee muutama kymmenen vakituista, palkattua työntekijää. Slushin periaatteena on, että jokaiselle annetaan sekä vastuuta, että vapautta. Innostava ja opettava kokemus on yhteisön keskiössä. Julia itsekin aloitti Slushissa nimenomaan vapaaehtoisena.

Vapaaehtoiset oppivat tapahtuman aikana oikeita, käytännön taitoja esim. asiakaspalvelusta. Mietimme, mitä me voimme heille antaa, jotta he saavat työskentelystä paljon irti ja kokemus on paras mahdollinen. Koulutustilaisuuksissa haluamme opettaa vapaaehtoisillemme taitoja joita he voivat hyödyntää koko loppuelämänsä.

Tilaa luovuudelle

Varsinaiset, ympäri vuoden työskentelevät Slushin työntekijät ovat nuorta, innostunutta porukkaa. Startup-yritysten auttaminen on merkityksellinen asia jokaiselle ja töitä tehdään hyvällä yhteishengellä. Ihmisten annetaan toteuttaa itseään, eikä ns. hulluja ideoita ole.

– Jos kuvailisin Slushia yhdellä sanalla, se olisi yhteisö. Yhteishenki on läsnä kaikessa, mitä teemme eikä kenenkään luovuutta blokata. Ideoille ei sanota koskaan suoriltaan ”ei”, vaan kaikki miettivät yhdessä, voisiko ideaa kehittää ja toteuttaa.

Slushin ilmapiiri on voimakkaasti sellainen, joka ruokkii luovuutta ja ajattelua ”outside the box”. Julia Hämäläinen kertoo yhteisön kulttuurin henkeä kiteyttävän tilanteen vuodelta 2013.

– Silloin kävijämäärät olivat niin nousussa, ettei Slush meinannut mahtua enää Kaapelitehtaalle. Mietittäessa lisätiloja tuli ehdotukseksi, että satamaan otettaisiin laiva lisätilaksi. Kielteisen reaktion sijaan jengin ensimmäinen kysymys oli ”Viking Line vai Siljaline?”

Kasvusta, hurjista kävijämääristä ja julkisuudesta huolimatta Slushin pääidea on aina kaiken toiminnan perusta. Jalat pidetään maassa.

– Tarkoituksemme on auttaa yrittäjiä, luoda kohtaamispaikka heille, sekä tuoda yhteen toisilleen oikeat yrittäjät ja sijoittajat. Oli idea miten hullu tahansa, palaamme aina siihen, miten se palvelee yrittäjiä ja suurinta tarkoitustamme.

Julia Hämäläinen opiskelee itse Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Slushissa hänen vastuullaan ovat muun muassa yritystapahtuman rekrytoinnit, koulutus ja johtaminen sekä vapaaehtoiskokemuksen luominen. Parempaan työyhteisöviestintään hänellä on antaa muutama vinkki.

– Luota työntekijöihin, anna vastuuta ja vapautta. Ja ehkä tärkeimpänä – muista aina kiittää!

Julia Hämäläinen ottaa lavan haltuunsa Törmäys 2016 -tapahtumassa 7.4. Lisätietoja tapahtuman aikataulusta ja puhujista löydät tästä.

Jaa artikkeli:

Lisää artikkeleita tältä kirjoittajalta:

Kirjoittajan arkisto

Avainsanat: , , ,

Communications Intern at ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry

Yhteistyökumppanit

Gonin/Creative

KIRJOITA VASTAUS AIHEESEEN

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi