Aivan taannoin Tampereella avattiin kolmas Friends & Brgrs -ravintola. Avajaisia edeltäneenä päivänä näin useammaltakin Instagramissa seuraamaltani taholta kuvia juuri tuolta Tampereen ravintolasta. Yritys oli kutsunut paitsi toimittajia, myös bloggaajia muita somevaikuttajia ennakkoon tutustumaan. Ennakkomaistiaiset edelläkävijöille, sitäkin on vaikuttajamarkkinointi.
Tuo yritys tehdä vaikuttajamarkkinointia onnistui tavoittamaan ainakin minut. Eikä vain tavoittamaan, sillä tiedän reagoineeni joihinkin noista julkaisuista tykkäämällä ja sehän taas välittyy minun seuraajieni tiedoksi! Tiedän myös reagoineeni itse asiaan kuin lapsi ikään: ”Mut ku mä haluan hampurilaisen!”
Tästä johtuen bloggaan sinulle tänään vaikuttajien kautta viestimisestä.
Vaikuttajassa olennaista ei ole vain hänen verkostonsa koko, vaan vastaavatko hän ja hänen verkostonsa tavoitteisiisi. Riittäisikö esimerkiksi tässä mainitussa ravintola-avauksessa rajaukseksi pelkästään ruokabloggaaja? Ei, pitää mennä syvemmälle kiinnostuksen kohteisiin ja intohimoihin, vaikkapa nyt sitten tamperelaisuuteen.
Koska vaikuttajamarkkinointi on mitä suurimmissa määrin maratooni eikä satasen aidat, harkitse strategiaasi ennen lähtöä.
Pyri valikoimaan muutama vaikuttaja, joilla on ulottuvuutta, merkityksellisyyttä ja resonanssia siinä yleisössä jota tavoittelet. Tarvitset toimijan, joka toimii oikeassa kontekstissa. Rakenna oma vaikuttajatallisi, omiin tarpeisiisi.
Olen antanut muutamia välineitä vaikuttajien löytämiseksi Twitteristä ja Instagramista Zenton blogissa. Yhdellä noista apuvälineistä on muun muassa tarkasteltavissa, että mainitulla hampurilaisravintolalla ja yhdellä valikoiduista vaikuttajista on tällä hetkellä Twitterissä vain 2,4 % päällekkäisyys yleisössä. Eikä hän viestinyt aiheesta vain Twitterissä, vaan myös Facebook-sivullaan ja Instagramissa, oletettavasti blogauskin on aiheesta tulossa.
Esitettiinkö hänelle kutsun yhteydessä vaatimus kaikkien noiden kanavien valjastamisesta asialle? Enpä usko.
Pidä huolta vaikuttajistasi avoimella kommunikaatiolla. Älä käske, vaan pyydä nätisti. Anna mahdollisuuksien rajoissa pääsy tietoon ja taitoon! Toimi viestijänä vaikuttajayhteisösi yhteisöjohtajana.
Kenties suhteesta rakentuu sellainen, että vaikuttaja on brändilähettiläs, joka vastaanottaa sisäpiirivinkkejä työntekijälähettiläs-alustalla yhdessä asiantuntijoidesi kanssa ja saa samoja hyötyjä kuin työntekijälähettiläs.
Vaikuttajasuhteen arvo kasvaa ajan myötä, sijoita siis pitkäkestoiseen luottamukseen älä pikavoittoihin.
Konkreettisten tulosten saaminen vaikuttajamarkkinoinnissa ottaa aikansa, joten lienee selvää, että vaikuttajia ei voi olla omassa taskussa kovin montaa?
Avainsanat: markkinointi, sisältömarkkinointi, sosiaalinen media, vaikuttajamarkkinointi, vaikuttajaviestintä, viestintästrategia
Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi