Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Siirry etusivulle

Julkaistu

  • Hanna Takala

    @hannatakala … Hanna Takala työskentelee tamperelaisella…

Aivan taannoin Tampereella avattiin kolmas Friends & Brgrs -ravintola. Avajaisia edeltäneenä päivänä näin useammaltakin Instagramissa seuraamaltani taholta kuvia juuri tuolta Tampereen ravintolasta. Yritys oli kutsunut paitsi toimittajia, myös bloggaajia muita somevaikuttajia ennakkoon tutustumaan. Ennakkomaistiaiset edelläkävijöille, sitäkin on vaikuttajamarkkinointi.

Tuo yritys tehdä vaikuttajamarkkinointia onnistui tavoittamaan ainakin minut. Eikä vain tavoittamaan, sillä tiedän reagoineeni joihinkin noista julkaisuista tykkäämällä ja sehän taas välittyy minun seuraajieni tiedoksi! Tiedän myös reagoineeni itse asiaan kuin lapsi ikään: "Mut ku mä haluan hampurilaisen!"

Tästä johtuen bloggaan sinulle tänään vaikuttajien kautta viestimisestä.

Vaikuttajamarkkinointi vaatii suunnitelmallisuutta

Vaikuttajassa olennaista ei ole vain hänen verkostonsa koko, vaan vastaavatko hän ja hänen verkostonsa tavoitteisiisi. Riittäisikö esimerkiksi tässä mainitussa ravintola-avauksessa rajaukseksi pelkästään ruokabloggaaja? Ei, pitää mennä syvemmälle kiinnostuksen kohteisiin ja intohimoihin, vaikkapa nyt sitten tamperelaisuuteen.

Koska vaikuttajamarkkinointi on mitä suurimmissa määrin maratooni eikä satasen aidat, harkitse strategiaasi ennen lähtöä.

  1. Aloita määrittelemällä tavoiteltava yleisö, aina ostajapersoona-tasolla asti. Kuka heihin vaikuttaa ja missä?
  2. Etsi oikeita vaikuttajia eri keinoilla, kuten asiakaskyselyllä tai relevanteilla hashtag-hauilla. Keitä (haluamasi) asiakkaasi erityisesti suosivat?
  3. Tarkkaile vaikuttajia ja heidän luomiaan mahdollisuuksia, esimerkiksi seuraamalla heitä salaisilla Twitter-listoilla. Mitä he seuraajilleen julkaisevat?
  4. Opettele tuntemaan kukin vaikuttaja ennen kuin teet aloitteen yhteistyöstä. Ryhdy luomaan suhdetta sosiaalisen median reaktioilla: seuraamisilla, tykkäyksillä, jakamisilla. Miten he reagoivat takaisin?
  5. Tee aloite ja tee se fiksusti. Personoi lähestymisesi, kerro toiveistasi ja mitä olet valmis antamaan niitä vastaan. Mitä vaikuttaja tästä saa?
  6. Vaikuta vaikuttajaan luomalla kestävä suhde häneen, sen suhteen ansiosta hän välittää enemmän myös sinun viestistäsi. Onko vaikuttajalla syytä julkaista teistä jatkuvasti?
  7. Pidä silmällä realisoituvatko teot kouriintuntuviksi tuloksiksi, kuten maininnoiksi tai jopa vierailuiksi. Jos eivät, aloita alusta.

Pyri valikoimaan muutama vaikuttaja, joilla on ulottuvuutta, merkityksellisyyttä ja resonanssia siinä yleisössä jota tavoittelet. Tarvitset toimijan, joka toimii oikeassa kontekstissa. Rakenna oma vaikuttajatallisi, omiin tarpeisiisi.

Olen antanut muutamia välineitä vaikuttajien löytämiseksi Twitteristä ja Instagramista Zenton blogissa. Yhdellä noista apuvälineistä on muun muassa tarkasteltavissa, että mainitulla hampurilaisravintolalla ja yhdellä valikoiduista vaikuttajista on tällä hetkellä Twitterissä vain 2,4 % päällekkäisyys yleisössä. Eikä hän viestinyt aiheesta vain Twitterissä, vaan myös Facebook-sivullaan ja Instagramissa, oletettavasti blogauskin on aiheesta tulossa.

Esitettiinkö hänelle kutsun yhteydessä vaatimus kaikkien noiden kanavien valjastamisesta asialle? Enpä usko.

Vaikuttajamarkkinointi ei kestä vaatimuksia

Pidä huolta vaikuttajistasi avoimella kommunikaatiolla. Älä käske, vaan pyydä nätisti. Anna mahdollisuuksien rajoissa pääsy tietoon ja taitoon! Toimi viestijänä vaikuttajayhteisösi yhteisöjohtajana.

Kenties suhteesta rakentuu sellainen, että vaikuttaja on brändilähettiläs, joka vastaanottaa sisäpiirivinkkejä työntekijälähettiläs-alustalla yhdessä asiantuntijoidesi kanssa ja saa samoja hyötyjä kuin työntekijälähettiläs.

  • Tarjoa pehmeää myyntiä elämysten muodossa tarjouksien ja uutisien sijasta, jotta vaikuttajalla olisi jotain mihin reagoida aidosti.
  • Auta heitä palvelemaan heidän yleisöään, anna heidän olla itsejään.
  • Etsi tilaisuuksia rikastaa vaikuttajan tekemää työtä, tunnista kunkin vaikuttajan uniikkius.

Vaikuttajasuhteen arvo kasvaa ajan myötä, sijoita siis pitkäkestoiseen luottamukseen älä pikavoittoihin.

Konkreettisten tulosten saaminen vaikuttajamarkkinoinnissa ottaa aikansa, joten lienee selvää, että vaikuttajia ei voi olla omassa taskussa kovin montaa?

Kirjoittaja

  • Hanna Takala

    @hannatakala

    Hanna Takala työskentelee tamperelaisella Zentolla viestinnän valmentajana. Hannan erityisosaamisalueita ovat työntekijälähettilyys, asiantuntijabrändi sekä bloggaaminen. Tällä hetkellä Hannaa kiinnostavat erityisesti työkaluista Instagram sekä LinkedIn ja viestimisessä ylipäätään työntekijöiden ja brändien oma ääni, se mikä tekee siitä äänestä kiinnostavan.

    Hanna haluaa päästä kaivamaan organisaatioiden tärkeimmistä voimavaroista eli työntekijöistä heidän "Fascination Advantagensa" ja sen vapauttamalla vaikuttaa heidän työpäiväkokemukseensa positiivisesti. Kulttuurihakkerina hyöriminen jossain viestinnän ja HR:n välimaastossa siis kiinnostelee.

    Hanna bloggaa vakituisesti erityisesti Zenton omassa blogissa, mutta on vieraillut usein myös Smarpin blogissa. Käy tutustumassa Hannan hengentuotteisiin!

    Lue lisää kirjoittajalta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös